1 October 2012

RENUNGKANLAH WAHAI KAWAN-KAWANKU SEKALIAN ..

Lidah kelu si SAAT KEMATIAN .. 


KEMATIAN pasti menjelma .. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui .. Cuba kita amati .. mengapa kebanyakan orang yang nazak , hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa , lidahya kelu , keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan melalui SAKARATUL MAUT .. 

Diriwayatkan sebuah hadis yang bermaksud :
" HENDAKLAH KAMU MENDIAMKAN DIRI KETIKA AZAN , JIKA TIDAK ALLAH AKAN KELUKAN LIDAHNYA KETIKA MAUT MENGHAMPIRINYA."

Ini jelas menunjukkan , kita disarankan agar mendiamkan diri , jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang .. 

Sebagai orang islam kita wajib menghormati azan .. Banyak fadhilatnya ..

Jika lagu kebangsaan kita diajar adar berdiri tegak dan diamkan diri ... mengapa azan kita tidak boleh mendiamkan diri ? !!!!

Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan , ALLAH akan kelukan lidahnya ketika nazak ..

Kita takut dengan kelunya lidah ketika nazak .. Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba ... maka kita tidak dapat mengucapkan kalimah LAILLAHAILLALLAH yang mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya dicabut .. ALLAH menjanjikan syurga untuknya ..

p/s : dari itu , marilah kita sama-sama menghormati azan .. dan mohon kepada ALLAH supaya lidah ini tidak kelu walaupun sedang dicabut ..
"YA ALLAH menganugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia , lancarkan lidah kami mengucap kalimah LAILLAHAILLALLAH .... semasa sakaratul maut menghampiri kami .."

AMIN AMIN AMIN YA RABBAL A'LAMIEN ..

8 comments:

.::: Princess MOMOY :::. said...

tengkiu dear atas perkongsian
kadang terleka dengan keasyikan dan tuntutan dunia sampai terlupa akhirat yg kekal abadi

Everything's Everythings said...

MashaAllah thanks for sharing ^^
Betul tu kenalah hormati seruan Allah tu.. mcm org tengah panggil kita takkan kita nak buat xtahu je kan? mestilah menjawab balik panggilan mereka..

Cik.blogger said...

^^

Iffah Afeefah said...

mmg mase tu sume da terkunci

nk ckp pon xley

jaakechik said...

tengkiu share. kdg2 kita bila bckp mmg gitu lah kan. azan pon tak hirau dah. walau dah tau apa akibatnya.

nur anis said...

sama sama kita renungkan..:)

Si Matatajam said...

Sesungguhnya Mati itu pasti.......bersedialah kita untuk menghadapi..

ayut said...

oo..kelu lidah ketika maut...baru tahu..klu pasal hormat azan tu mmg tahu dh la..bek :)