8 January 2013

SEGMEN : SAYA BLOGGER NEGERI ........

selamat malam .. errr .. selamat pagi ..

KAK SHIDA tagkan deq untuk segmen SAYA BLOGGER NEGERI ... hihihi .. kak shida .. makasihh yewwwh ..

nak join .. klik je banner kat atas ni okewh ..
korung ooo korung .. aku ni BLOGGER dari SETIU , TERENGGANU .. (siapa-siapa orang setiu sila angkat kening cepat .. kuikui)

aku taknak ceritakan pasal terengganu betol-betol .. aku cuma nak cerita pasal SETIU .. hahaha .. ok je kan ? tak kisah kan ? mana tahu kot-kot lepas ni nak datang ke SETIU ke .. da tahu la sikit-sikit pasal sini ..

Setiu merupakan sebuah daerah bongsu daripada tujuh daerah di dalam Negeri Terengganu Darul Iman. Ditubuhkan hasil daripada perakuan Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) pada 1 Januari 1985.      

Daerah baru ini mempunyai keluasan 135,905.80 hektar. Merupakan 10.49% daripada keseluruhan keluasan Negeri Terengganu Darul Iman. Bersempadan dengan Daerah Kuala Terengganu, Hulu Terengganu dan Besut.
Terbitnya nama Setiu adalah berasal daripada nama seorang pahlawan Bugis. Peperangan antara Belanda dengan Bugis telah berlaku dalam tahun 1770an. 

Dalam peperangan tersebut pihak Belanda telah mendapat kemenangan. Dengan kekalahan Bugis ini menyebabkan ramai orang-orang Bugis lari meninggalkan negeri mereka. 

Antara orang-orang Bugis tersebut termasuklah Tok Setiu. Tok Setiu merupakan seorang Panglima Raja Bugis. Antara faktor yang menyebabkan beliau lari selain daripada kalah berperang ialah kerana beliau tidak mahu hidup bertuankan Belanda. Setelah beberapa lama belayar Tok Setiu dan orang-orangnya pun tiba di Terengganu. Negeri Terengganu pada masa itu di bawah pemerintahan Sultan Ahmad II iaitu Sultan Terengganu yang ke-X (1875 hingga 1881).
apa yang best kat setiu bagi aku adalah 

kedai aku , kedai mama aku .. hahaha .. ok ke kalau aku cuma cakap macam ni ? kuikui ..

ok ok .. 

kat setiu yang beshh kan aku .. pantai , sungai dan penduduk SETIU yang comel-comel dan hensem-hensem .. hahaa .. ye ke ? ye la tu kot .. 

jom tengok serba sedikit gambar-gambar yang aku mampu sediakan ok .. (ayat macam nak mintak penampar kan kan)








nak tagkan semua follower aku .. 

SELAMAT DATANG KE TERENGGANU ..

 

30 comments:

~didiey~ said...

ada org tag hari tu tp cm xminat plak nk join..huhu..xtau nape..

BERT said...

cam pernah buat je segmen ni.. memang syok dapat kenal2 dengan blogger negeri lain.. selamat bersegmen ya

Sue PeLik said...

good luck!!! setiu?? hari tu kan masa kita ke kuala terengganu kan. kita lalu setiu laaa. huhu kalau kita tahu umah dedeq kan setiu! mau kita singgah dulu mintak kopok leko satu! heeeeeeeee:P

nik ros said...

terengganu best...

Mrs Velentine said...

x pernah smpi terengganu....done nuff

Misz Mieza said...

Ambe orang dungung / kemamang jah! ^_^

Misz Mieza said...

Pssst! Klik2 Nuff..^_~

diana said...

tak pernah singgah terengganu..pi kelantan cuma lalu je kat terengganu..

P.A. said...

wow...bestnya....nnt adik akak akan ke sana sbb bkl suami dia keja kat sana.....apapun gud luck ye dedeq....!!

shidaR said...

kalo mndi best akak suke hehe..kalo shopping kaki xkuat bjln lama hahaa..biasala dah tua ^_^

Mimie said...

oooo...org terengganu

.::: Princess MOMOY :::. said...

wah wah bestnya tengok sungai. apa nama tempat sungai tu. menarik la.

ANNA MARIANA said...

anna teringin nak g terenganu.. dengar kata negeri ni sangat cantik..

Michelle Hopell said...

ganu kiteee.. xD
nk dtg ke SETIU jumpa dedeq.hihi

selamat bersegmen ^___^

◕ D Y S H A S A H H I R ◕ said...

nak pergi air terjun tu.. seronoknya

Jna marcello said...

perhhh complete details deq..harap deq akan menang segment ni yeyyyy Na doa kan utk deq ok!!!! ;)

azizah :) said...

ganu kita.... heee

siti fatima Arifin said...

Orang setiu rupanya... dok jauh mana pun kita..


meh singgoh sini plok http://sfadazzlinggirl.blogspot.com/2013/01/segmen-saya-blogger-negeri.html

hainom OKje said...

Selamat bersegmen Deq

Mimie Najib said...

salam kunjugan dari segmen yang sama.. saya blogger dari perak.. :)

kalau sudi singgah sini jap ye.. :)
http://hanyadihatiku.blogspot.com/2013/01/segmen-saya-blogger-dari-negeri.html

Engku Muzahadin said...

Jambatan sesak naik feri,
Sampai jeti tunggu giliran;
Jenguk sini di siang hari,
Sambil hulur salam kenalan.

Berterbangan dari segmen yang sama, singgah di teratak ini & sudah FOLLOW sini`;-)

http://engkumuzahadin.blogspot.com/2013/01/segmen-saya-blogger-negeri.html

deno said...

pon2! org tganu singgah ni... :)


http://dayangdeno.blogspot.com/2013/01/segmen-saya-blogger-negeri.html

♔ Cahaya Permata ♔ said...

Hai . Singgah sini dari segmen yang sama ! Nice Blog :)

http://gadiskecik.blogspot.com/2013/01/segmen-saya-blogger-negeri.html

Mohd Lokman Bin Ramli said...

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. ^_^. selamat berkenalan kepada yang baru mengenali diri saya. Saya blogger dari terengganu tetapi sekarang menetap di melaka. jemput singgah ke rumah saya yang tak sebeberapa ini.

http://www.lokmanramli.my/2013/01/segmen-saya-blogger-negeri-terengganu.html

Cik Aichrah said...

Singgah dari segmen y sama ^^
dri Kelantan ^^ btw done follow awk!
Jemput singgah sini gak yer ;)

http://aichrah.blogspot.com/2013/01/segmen-saya-blogger-negeri.html

yeen miscelivious said...

hai.. assalamualaikum..
yeen dtg dari segmen yang sama
jom terjah ke nogori plk :)
http://treasurelicious.blogspot.com/2013/01/segmen-saya-blogger-negeri.html

♥Farhana♥ said...

dari segmen yang sama , blogger dari perak . done follow . jemput singgah dan follow blog saya ---> http://duniahatisaya.blogspot.com/2013/01/segmen-saya-blogger-negeri.html

salam perkenalan :)

Cik Fie said...

dari GA yang sama . :)

http://www.cikfie.com/2013/01/segmen-saya-blogger-negeri.html

Husein Rider said...

Ambe orang ganu gop.. tapi duduk lain la.. haha.. dtg sini dari segmen yg same

Noor Najwa said...

assalam..dtg dri nger yg sama...senyum sokmo..follow sini

http://muslimahsejati96.blogspot.com/2013/01/segmen-saya-blogger-negeri.html