26 August 2013

MAJLIS BERTUNANG TIDAK PERLU TERLALU MEWAH

Bertunang adalah perkara yang paling mengembirakan bagi pasangan yang akan ke jinjang pelamin .. ini kerana ia merupakan salah satu jalan untuk ke fasa yang seterusnya .. dan masa yang paling baik untuk saling mengenali dan memahami pasangan .. ini hanyalah adat untuk berkenal-kenalan dan sebagai persiapan untuk menjadi seorang suami dan isteri .. Pada masa kini , bertunang bukan hanya adat semata-mata .. bahkan dah menjadi trend yang memerlukan belanja yang besar .. Pihak lelaki dan pihak wanita perlu mengeluarkan bajet dan modal yang besar untuk memastikan majlis meriah dengan ramai tetamu undangan ..

Untuk memastikan anda masih bertunang mengikut bajet yang ada , pastikan anda membuat senarai agar tidak terlebih daripada bajet yang ada kerana anda masih memerlukan bajet untuk berkahwin dan sebagainya .. Disediakan tips untuk anda agar majlis pertunangan anda meriah dan diberkati serta masih dalam bajet yang rendah dan tidak dikira membazir ..

1) Dulang hantaran
Tetapkan berapa hantaran yang anda perlukan untuk kedua-dua belah pihak san tidak terlalu banyak .. Contohnya 5 hantaran dari lelaki dan dibalas 7 hantaran dari pihak perempuan .. 

2) Pelamin
Pastinya anda menginginkan pelamin yang ditempah pada hari pertunangan anda nanti bukan ? apa kata anda mendekorasi mini pelamin anda sendiri dan mencita hiasan anda mengikut contoh-contoh yang sedia ada ..

3) Kenduri
Buat senarai semak berapa orang yang akan dijemput nanti agar mudah untuk anda tentukan bajet ..

4) Busana Tunang 
Pada hari pertunangan anda nanti , pasti anda ingin tampil cantik dan bergaya seperti mempelai diatas elamin indah yang digubah oleh anda sendiri ..anda boleh menemah baju kurung atau mengikut fesyen yang anda inginkan dimana-mana kedai jahit ..

5) Mekap dan jurugambar
Kenalpasti rakan atau saudaramara anda yang mahir untuk menyolek dan menghias anda nanti dihari pertunangan .. dan untuk potret kenangan indah anda , apa kata anda dapatkan rakan-rakan yang mahir dengan DSLR untuk merakamkan detik-detik indah itu nanti .


TIP EKSTRA
  • Untuk pilihan tema pada hari pertunangan nanti , pilihlah warna yang lembut dan tidak terlalu terang ..
  • Pastikan untuk dekorasi pelamin mini anda nanti .. siapkan juga sedikit ruang untuk sesi menyarung cinsin dijalankan oleh bakal ibu mertua anda .. 


17 comments:

Pen Biru said...

rasanya x perlu semua tu..cukuplah gadis berhias diri ..hantaran jgn terlalu membebankan.sekadar mengiringi cincin tunang aje..dulu2 bertunang x yah pun pelamin2 tu..kekal jua smpai akhir hayat

Eina Sakinah said...

good sharing.. thanks ;)

emy|farid said...

tak yah pelamin. hehehe

CXopportunities said...

hye dear. jejak sini dipagi hari. can't sleep. so for this topic, my opinion is enough if had family and hantaran risikan. no need any kenduri or what so eva pelamin etc. its just my opinion dear :) if we love to make it all this thing for our big day, its good to ignore what others said :) happy engagement to people out there! :)

merahitujambu said...

tip berguna tuk di kongsikan

Deqla Manjew said...

yela.. sedangkan majlis nikah, bersanding pun jgn over sgt, apa lagi majlis bertunang....huhu

Nadia Johari said...

yup memang perlu sederhana je..lagi2 bajet takde

baby comel said...

saya xnk bertunang, tak pernah terfikir pun tentang tunang ni

nik ros said...

btol la. beserderhana jea lebih baikkan

sYiRa LoKMaN said...

mcm tak sabar je..hehe

sYiRa LoKMaN said...

kalau tak bertunang pun boleh kann...

ainur roslan said...

jauh lagi perjalanan saya kak, calon pun xde lagi hehe

Ain XO said...
This comment has been removed by the author.
ainur roslan said...

btw kak, good tips kepada sesape nak bertunang tu :)

ainur roslan said...

singgah sini :)

ainur roslan said...

leave my footstep here too ~

Noriza Rahman Momma Vogue said...

Zaman MV dulu tak bertunang pun...hihi