22 November 2012

SIAPKAN DIRI

assalamualaikum ..

jom siapkan diri dengan ilmu pengetahuan ..


TANDA-TANDA ORANG YANG HENDAK MATI ITU BANYAK ..

antaranya ialah :
  1. tapak kakinya lurus
  2. hidungnya tunduk
  3. sendi pergelangannya renggang
  4. pelipisnya lekuk dan mukanya jernih
SAAT-SAAT KEMATIAN
  1.  sunat di ajar kalimah tauhid LAILAHAILLALLAH sekali-kali .. jangan kerap-kerap supaya ia mendengar dengan jelas dan turut mengucapkannya bersama-sama 
  2. sunat dibacakan surah yasin dihadapannya
  3. hendaklah diberi minuman jika ia dahaga ketika nazak
  4. sunat disugikan giginya semoga memudahkan keluar rohnya dari jasad
  5. sunat dihadapkan ke qiblat , kepalanya ditinggikam sedikit diatas bantal
p/s : besh bace buku ni .. semua yang kita nak tahu pasal urus jenazah ada .. cari la satu .. tak rugi .. ILMU 

10 comments:

huny madu said...

x rugi baca buku nih, mmg sngt berguna :) nice sharing

cikji said...

suka gak bc buku camni pastu gigil kejap,takuit huuu :(


#cikji xjupe fb dedeq,just jp page dedeq je. cikji ada pm kat situ sal tudung bawal

hainom OKje said...

Tq Deq bagi reminder.... kalau tak asyik igt dunia je....
okje ada buku 'Indahnya Bersyariat' Ustz Ismail Kamus.... bagus juga buku tu complete dalam tu cuma tak baca je.... hu...hu...

ingat nanti nk belek jugaklah...

dya bunga said...

insya allah..dya akan cari buku ni..suka buku2 mcm ni dr novel

Mrs Velentine said...

Insyaallah..kat library akak byk buku2 mcm ni

nik ros said...

insyaAllah, nnt boleh cari satu :)

Arina Shamsul said...

semoga malaikat izrail menjemput sewaktu kita dalam keadaan yang beriman..amin.

cicileydi said...

gud luck ^^

SLM..please www.cicileydi.com

Zierwa Zainal said...

mmg pun.. zz dkt rumah byk sgt buku tntg panduan jenazah.. hehe.. tpi tkut gk nk bce..

shidaR said...

kena la beramal selalu sebab ajal maut dtgn tuhan kite pn xtahu bila mati hdup kite..