20 December 2013

HYPOTENSION a.k.a TEKANAN DARAH RENDAH

Assalamualaikum ..

Sejak kebelakangan ni .. aku selalu je pening-pening .. bila tidor .. mata rasa macam pusing-pusing .. haish .. selalu je lelah datang berdamping tambahan pulak muntah .. grrr .. MENGANDUNG ? oh . mesti lah tak . nikah pun tak lagi nih .. hihihi .. hmmm .. tadi masa pening , pergi bilik air dan GEDEBUK .. jatuh .. sakit .. uhuk .. then sekarang ni demam . alahai antiodi .. low sesangat .. so .. kejap tadi pegi buat date dengan doktor .. di temani oleh ayah .. cek punye cek .. RUPA-RUPANYA HYPOTENSION .. (T_T) .. tekanan darah aku 85/60 .. memang selama ni tak pernah-pernah .. hihi .. tekanan darah yang normal 120/80 (random) .. 

Ni ada sikit-sikit yang dicari kat google tentang gejala , penyebab dan banyak-banyak lagi .

Gejala Tekanan Darah Rendah
Bagi penghidap tekanan darah rendah, mereka tidak akan menunjukkan tanda mereka mempunyai penyakit tekanan darah rendah. Mereka akan menunjukkan gejala atau tanda-tanda awal seperti:-
  • cepat lelah
  • pening kepala ketika posisi badan berubah
  • sukar untuk berkonsentrasi
  • mata berkunang-kunang
  • mual
  • kulit berasa dingin, pucat dan lembap
  • pernafasan cepat dan pendek
  • defresi
  • cepat haus
Sekiranya seseorang itu hendak hamil, mereka digalakkan untuk membuat pemeriksaan terlebih dahulu sebelum hamil. Ini kerana ia adalah untuk mengelakkan berlaku komplikasi pada bayi itu nanti.
 
Penyebab Tekanan Darah Rendah
Tekanan darah ditentukan oleh dua pekara, iaitu jumlah darah yang dipompakan oleh jantung dan tahanan (resistensi) pembuluh darah yang kecil-kecil pada tubuh. Terdapat beberapa penyebab yang boleh tekanan darah rendah terjadi iaitu:-
  • Kekurangan volum darah - cecair mengalir dalam saluran darah seperti pendarahan yang tidak boleh terkawal
  • Dehidrasi - dehidrasi yang mengurangkan kandungan cecair dalam badan seperti kes muntah yang teruk dan cirit-birit.
  • masalah jantung - deyutan jantung yang agak cepat mahupun sebaliknya yang terlalu lambat.
  • Keadaan otot yang lemah.


2 comments:

Lyeen De Syifa said...

nice, peringatan ni..kena jaga2..:D

TelingaBulat said...

jarang org kne darah rendah..darah tggi ye biasa..nice sharing ;)