26 January 2014

PTPTN | CARA BAYAR MELALUI MAYBANK2U

First sekali, pergi ke website Maybank la apa lagi. Login macam biasa. Kalau yang belum register tu kena register dulu kot. Tapi takkan la korang dah umur macam ni tak register lagi. Gila laser ayat. Heh.


Dah login, tengok pada Quick Link di sebelah kanan tu. Biasanya memang akan appear Bill Paymentdulu, so just click Go.

Lepas click Go tu, appear macam macam pasal payment kat bawah tu kan? Kau klik je pada link yang pertama sekali tu: Make one-off payment.


Then, adik adik tengok pada View all payees by category, select Education & Education Loans and click Continue.


Next, select PTPTN - Bayaran Balik Pinjaman Pendidikan.

And this is the confusing part, actually not that confusing tapi benda ni lah yang selalu ditanya oleh rakan rakan korang ingat aku ni kaunter pertanyaan PTPTN?? grrr.. 

Ok you see below. Amount tu letak la berapa yang kau orang nak bayar, kalau boleh biarlah amount yang sama dengan surat yang anda terima dari PTPTN lepas grad hari tu. Lebih takpe tapi jangan kurang, sebab tak berbaloi dengan cukai perkhidmatan yang mahal wtf tu.

Next, masukkan IC number tanpa sengkang. Contoh IC aku 900414145xxx. Eh muda lagi aku rupanya :D


Then, Letter of Offer No. tu adalah Nombor Pinjaman yang locate kat sebelah kanan surat yang korang dapat dari PTPTN pasal pembayaran balik tu. Kalau korang tak ada surat tu atau tak pernah terima macam saya ni yang lepas setahun grad baru terima, anda boleh call HOTLINE PTPTN : 03 - 2092 7788 dan request Letter of Offer No. ataupun No. Pinjaman anda. Mana mana satu pun boleh digunakan untuk buat pembayaran ok.

Bila dah masukkan semua, anda kena masukkan TAC number tau. Yang ni semua orang tau kot, sebab kalau nak topup online ke bayar bill online ke memang kena request TAC number. Kalau ada gak yang tak tahu jangan malu jangan segan tolonglah tanya sebab malu bertanya memang akan sesat jalan..


Done!


Bila dah bayar kan, you can always monitor your payment dan baki yang perlu dibayar dengan melayari website PTPTN, click on button E-FES (button atas sekali belah kanan bawah Trexx Zone) dan masukkan IC and No. Pin (sama macam Letter of Offer No.). Biasanya baki akan dikemaskini selepas 3 hari anda membuat pembayaran.

sumber : http://princessuna.blogspot.com/2010/06/panduan-bayar-ptptn-menerusi-maybank2u.html

+ HARAP DAPAT MEMBANTU ^_^

5 comments:

Shida Radzuan said...

mulalah bayar dr skg dr mnggung hutang ptptn smpai tua xhabis2 kan huhuu..

ainur roslan said...

soon will get PTPTN maybe??

ainur roslan said...

Interesting post <3 <3

ainur roslan said...

singgah sini juge woo~

Unknown said...

PTPTN ni kena bayar banyak-banyak..baru cepat habis..interest lagi